Zázrak jménem chia semínka

chia seminka

Už jste se setkali s chia semínky?

Šalvěj hispánská známější pod názvem chia je druh jednoletých kvetoucích rostlin dorůstajících až 1,75 m, které se pěstují ve střední a jižní části Mexika a Guetemaly zejména pro svá semínka. Tato semínka jsou kulatá a obvykle asi 1 mm velká. Jsou schopná absorbovat vodu v množství až dvanácti násobku své váhy (což je výhodou zejména pro ty, co chtějí využít chia semínka při hubnutí – jejich rozpínání zabraňuje pocitu hladu).  Zbarvení semen je různé – hnědé, černé, šedé i bílé. V poslední době se chia semínka staly jednou z nejoblíbenějších superpotravin. Pokud jsou správně připravená, jsou chia semínka snadno stravitelná.

Výživové přednosti chia semínek

Chia semínka jsou bohatým zdrojem vitamínu B:

    • vitamín B1 známý jako thiamin, který působí proti únavě;
    • vitamín B2 známější pod názvem riboflavin, který působí jako antioxidant (váže na sebe volné toxické látky a odvádí je z těla ven), mimo jiné je důležitý pro správnou funkci srdce a zraku;
    • vitamín B3 neboli niacin, který příznivě působí na trávící systém, správnou funkci ledvin a srdce;
    • vitamín B9 čili kyselina listová je důležitá zejména pro těhotné a kojící ženy – zajišťuje zdravý a správný vývoj plodu a napomáhá správné krvetvorbě a hojení ran.

Dále obsahují chia semínka spoustu důležitých minerálů, jako je vápník, železo, hořčík, mangan, fosfor a zinek.

Chia semínka jsou důležitá také díky vysokému obsahu vlákniny, která je důležitá pro správné trávení organismu. Dále obsahují také velké množství bílkoviny, omega 3 mastné kyseliny, jež podporují správný růst a vývoj lidského organismu, působí proti únavě a mají protizánětlivé účinky.

Jak použít chia semínka v kuchyni

Před samotnou konzumací chia semen je vhodné je nějakým způsobem namočit. Asi nejjednoduším způsobem je namočit je ve vodě, kde nabobtnají, a získají lehce gelovou konzistenci. Namáčet je ale můžeme i džusu či jogurtu.

Chia semínka mohou být přidány také do jiných potravin, jako jsou salátové zálivky, smoothie, snídaňové cereálie, chléb a jiné pečivo (např. muffiny) ale také do energetických tyčinek.

Vhodnou přípravou je také příprava pudinku z chia semen. Nejedná se o typický vařený pudink tak, jak ho známe my. Příprava pudinku spočívá v tom, že čtvrt šálku chia semen zalijeme jedním šálkem tekutiny (mandlové mléko, sójové mléko, ovocné šťávy) a tuto směs necháme 15 minut bobtnat. Po této době by konzistence pudinku neměla být tekutá. Takto připravený pudink uchováváme v lednici.

Vhodné dávkování je jedna lžíce chia semínek ráno i večer.

Chia semínka jsou vhodné pro vás i pro vaše děti

Chia semínka jsou vhodná pro kohokoli – dospělé ženy i muže, kojící a těhotné ženy a také pro děti. Dosud nebyly prokázány žádné negativní účinky pro žádnou z těchto skupin. Spíše naopak – jak už bylo uvedeno, chia semínka obsahují spoustu látek potřebné pro správný růst a vývoj dětí – bílkoviny, vitamín B, antioxidanty atd.

Vhodné jsou pro vegetariány, diabetiky a také celiaky (lidé se sníženou snášenlivostí lepku).

 

Koupit je můžete zde.

 


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

 

NDgwO